ТВОРЧІСТЬ ЛЕЙ СЮЙ У КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ІСТОРИЧНО ІНФОРМОВАНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КАМЕРНО-ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ В КИТАЇ


Ключові слова: творчість Лей Сюй, інтерпретація європейської камерно-вокальної музики, мадригали Дж. Каччіні, історично інформоване виконавство

Анотація

Метою статті є виявлення характерних якостей історично інформованого виконання європейської музики раннього бароко китайською вокалісткою Лей Сюй, на прикладі її інтерпретації мадригалу «Dolcissimo sospiro» Дж. Каччіні. Для досягнення мети статті були використані наступні методи дослідження: історіографічний (при виявленні особливостей розвитку традицій камерно-вокального виконавства в Китаї); системний (при розгляді китайської камерно-вокальної музики в контексті світових трендів виконавства); жанрово-стилістичний (при визначенні виконавських особливостей жанру мадригалу в контексті європейської культури); емпіричний підхід (при аналізі інтерпретаційних версій). Наукова новизна статті полягає у вивченні камерно-вокальної творчості китайської співачки, в контексті розвитку китайської виконавської практики та у зв’язку з тенденцією історично інформованого виконавства. Висновки. Інтерпретаційна версія Лей Сюй мадригалу «Dolcissimo sospiro» Дж. Каччіні, виконана з акомпанементом «Шанхайської камерати», в цілому співвідноситься з історично інформованим типом виконавської інтерпретації, про що говорить: відповідне інструментально-темброве забарвлення твору (залучення дуету теорб); відповідні принципи вокального інтонування (інтенсивність звукових сполучень, що відбиває традиції виконання вокальної музики початку XVII  століття); динаміко-темброве наростання й темпове прискорення, як засоби посилення музичної експресії; організація кадансових зон, що утворюють наскрізне «експресивне коло», виконання довгих тривалостей у відповідності до загального емоційного руху; принципи прочитання музично-риторичних фігур тощо. Водночас інтерпретаційна версія Лей Сюй вбирає в себе особливості «особистої достовірності», зважаючи на врахування виконавицею ресурсів власного голосу та принципів камерного музикування. Таким чином, виконання китайськими вокалістами старовинної камерно-вокальної музики європейських композиторів виявляє індивідуальні риси, в цілому вписуючись до світової практики історично інформованого виконавства.

Посилання

1. Du, Si Wei (2008). The influence of European traditions on the development of the vocal school in China. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury’ i iskusstv [in Russian].
2. Yermak, I. (2020). Historically informed approach to determining the tempo in flute music of the XVIII century. Chasopys NMAU, № 1(46), 29–42 [in Ukrainian].
3. Zharkova, V. (2011). Madrigals of Claudio Monteverdi in the context of musical culture of his time. Mystetstvoznavchi zapysky, 20. 3–9 [in Ukrainian].
4. Luo, Zhihui (2016). Madrigal in the works of Claudio Monteverdi: the author's reading of a poetic text. Extended abstract of candidate’s thesis [in Russian].
5. Peshkova, V. (2021). Madrigal in the works of Claudio Monteverdi: the author's reading of the poetic text. PhD Thesis [in Ukrainian].
6. Prikhodko, I. (2012). Contemporary musical culture and the Baroque. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii praktyky osvity, 34, 142–153 [in Russian].
7. Song, Yanying (2016) Integration of European singing traditions into the vocal school of China. PhD Thesis [in Russian].
8. Fomenko, N. (2021) Stylus phantasticus in Western European piano art of the XVII-XVIII centuries. PhD Thesis [in Ukrainian].
9. Fomina, V. (2013) Problems of modern vocal interpretation of Italian opera of the first half of the 17th century. PhD Thesis [in Russian].
10. Zhao, Feilong (2017). Formation of concert vocal performance in China in the 1920s. Manuskript, №12 (86), 196–198 [in Russian].
11. Shadrina-Lychak, O. (2010) Harpsichord tactless prelude in modern historically oriented performance. Chasopys NMAU, № 3 (8),150–159 [in Ukrainian].
12. Crutchfield, W. (1988). Fashion, Conviction, and Performance Style in an Age of Revivals. Authenticity and Early Music, 19–26 [in English].
13. Davies, St. (2013). Performing Musical Works Authentically: A Response to Dodd. British Journal of Aesthetics, 53. 71–75 [in English].
14. Dodd, J. (2015). Performing Works of Music Authentically. European Journal of Philosophy, 23, 485–508 [in English].
15. Hunter, M. (2014). Historically Informed Performance. The Oxford Handbook of Opera. 606–626 [in English].
16. Kivy, P. (1995) Authenticities: Philosophical Reflections on Musical Performance. NY: Cornell University Press [in English].
17. Ravasio, M. (2019). Historically Uninformed Views of Historically Informed Performance. The Journal of Aestetic and Art Criticism, 77:2, 193–205 [in English].
18. Wilson, Nick (2014). The art of Re-ebchantmen: Making Early Music in Modern Age. NY: Oxford University Press [in English].
19. Young, J. (1988). The Concept of Authentic Performance. British Journal of Aesthetics, 28, 228–238 [in English].
Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати цю статтю:
Zhu, L. (2021). ТВОРЧІСТЬ ЛЕЙ СЮЙ У КОНТЕКСТІ ПРОБЛЕМИ ІСТОРИЧНО ІНФОРМОВАНОЇ ВИКОНАВСЬКОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КАМЕРНО-ВОКАЛЬНОЇ МУЗИКИ В КИТАЇ. Музикознавча думка Дніпропетровщини, (21), 400-415. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222154
Номер
Розділ
Articles