ВПЛИВ НОВИХ КОМПОЗИЦІЙНИХ ТЕХНІК НА ОНОВЛЕННЯ ТРОМБОНОВОГО РЕПЕРТУАРУ В ХХ – ХХI ст.


  • Larysa Hontovaya Дніпропетровська академія музики ім. М. Глінки https://orcid.org/0000-0003-4791-7775
  • Maksym Stebakov Дніпропетровська академія музики ім. М. Глінки
Ключові слова: тромбон, тромбоновий репертуар, композиційна техніка, джаз, серійність, додекафонія, виконавська техніка

Анотація

Мета статті – виявлення впливу нових композиційних технік на оновлення тромбонового репертуару у ХХ – початку ХХІ століть. Наукова новизна презентованого дослідження вперше в українському музикознавстві розглянуто застосування нових композиційних технік у творах відомих сучасних композиторів, зокрема Е. Денисова та Р. Післі. Надається визначення поняттю «техніка композиції» на основі сучасних наукових підходів. Описано використання Е. Денисовим додекафонії і серійності в якості певної інтелектуальної виразності твору для тромбона і одночасно засобу інноваційного звучання інструмента. Творчість Р. Післі представлено як результат оригінальної взаємодії джазу, року, фʼюжн та академічної музики. Методи дослідження спираються на системний та компаративний підходи, які спрямовані на аналіз та порівняння використання композиційних технік у тромбонових творах означених авторів. Висновки. Застосування нових композиційних технік є одним з важливих факторів оновлення тромбонового репертуару в ХХ – на початку ХХІ ст., так як вони мають певну спрямованість, породжують особливі програмні, а також драматургічні основи, служать стимулами для авторів у створенні нових нетрадиційних творів для тромбона. Виявлено, що вплив нових композиційних технік надзвичайно активно сприяв ускладненню виконавської тромбонової техніки, що значно активізувало усвідомлення композиторами художньо-виконавських можливостей тромбона, як інструмента з невикористаним виконавським потенціалом.

Посилання

1. Vovk, R. (2000). Some non-traditional means of expression of modern clarinet performance. Nauk. visnyk NMAU im. P.I. Chajkovsjkogho, 8, 172–183 [in Ukrainian].
2. Ghromchenko, V.V. (2018). Wind solo in the context of musical-performing hermeneutics (pedagogical aspect). Kuljtura Ukrajiny, 61, 8–15 [in Ukrainian].
3. Guljanickaja, N.S. (2014). Musical composition: modernism, postmodernism (history, theory, practice). Moscow [in Russian].
4. Denisov, Je. (1969). Dodecaphony and problems of compositional technique. Muzyka i sovremennost', 478–525 [in Russian].
5. Kasparov, Ju. (2020). Trombone. Evolution in the 20th century and new ways of playing. Moskva: NIC Moskovskoj konservatorii [in Russian].
6. Krivopalova, V., Shherbakova, A. (2016). Chorale-Variations for trombone and piano by Edison Denisov. Muzykal'nyj al'manah Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 2, 45–53 [in Russian].
7. Kuprovskaja, E.O. (2014). My husband Edison Denisov: memories, essays, letters. Moskva: Muzyka [in Russian].
8. Radvilovich, A. (2007). Instrumentation for new music of the second half of the 20th century. Avtoref. dis. … kand. iskusst.: SPb Sankt-Peterb. guman. un-t. [in Russian].
9. Lejpson, L.V. (2017). Musical material in the works of representatives of the Western European avantgarde of the second half of the XX – early XXI centuries: from phonetic composition to performativity. avtoref. dis. … kand. iskusstvoved. Novosibirsk [in Russian].
10. Marcenjuk, Gh. (2007). Technique of mastering the art of playing the trombone. Kyjiv: Informacijno-analitychne aghentstvo [in Ukrainian].
11. Pereverzeva, M. (2015). Aleatorica as a principle of composition. Diss. … dokt. iskusstv. Moskva [in Russian].
12. Slupsjkyj, V. (2008). Modern means of expression in works for ensembles of wind instruments by V. Runchak. Problemy metodyky ta vykonavstva na dukhovykh instrumentakh, 70, 197–200 [in Ukrainian].
13. Richard Pisli, (1993). «The arrows of time». «On music». Newton Center, MA: Margun Music [in English].
14. Holopov, Ju., Cenova, V. Edison Denisov. Moskva: Kompozitor [in Russian].
15. Czou Vej, (2014). New preconditions for the interpretation of the trombone timbre in the music of the second half of the XX – early XXI century. Muzychne mystectvo i kuljtura, 20, 42–51 [in Ukrainian].
Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати цю статтю:
Hontovaya, L., & Stebakov, M. (2021). ВПЛИВ НОВИХ КОМПОЗИЦІЙНИХ ТЕХНІК НА ОНОВЛЕННЯ ТРОМБОНОВОГО РЕПЕРТУАРУ В ХХ – ХХI ст. Музикознавча думка Дніпропетровщини, (21), 300-312. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222146
Номер
Розділ
Articles