ЦИКЛИЧНОСТЬ КАК СРЕДСТВО КОНЦЕНТРАЦИИ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ И ИСПОЛНИТЕЛЬСКИХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ САКСОФОНИСТА («MANHATTAN SKYLINE» О. КАЛМЕЛЯ)


Ключові слова: цикл, циклічність, саксофон, духовий оркестр, виконавські ефекти, імпровізація, Олів’є Калмель

Анотація

Мета статті – знайомство з твором О. Калмеля «Manhattan skyline» з позиції циклічності. У статті проаналізовано взаємозв’язок циклічності та художньо-виконавських особливостей у творах для саксофона в супроводі духового оркестру (на прикладі концерту О.  Калмеля «Manhattan skyline»). Методи дослідження. Для детального вивчення обраної теми використовується інтеграційна методологія, яка поєднує історичні, теоретичні, компаративні методи наукового пізнання. Наукова новизна презентованої статті полягає в тому, що у вітчизняному музикознавстві вперше розглядається феномен циклічності саме на прикладі твору для саксофона у супроводі духового оркестру. Висновки. Визначено як циклічна форма концентрує, кристалізує та динамізує виразові можливості саксофоніста саме у творах для саксофона з духовим оркестром Обґрунтовано сутність поняття циклічності, його історичні витоки та шляхи його генезису. З’ясовано, як означений феномен забезпечує наявність у творі специфічних, характерних атрибутів. Виокремлено яскраві аспекти твору, що характерні своїм зв’язком із циклічністю. Зокрема це імпровізація. З’ясовано характерні для цього виду музикування особливості, її походження та роль у становленні виконавства на академічних духових інструментах, а також її місце у сучасній академічній традиції. Також було дано характеристику низці виконавських прийомів та ефектів, що слугують візитівкою сучасного академічного саксофонного виконавства. Під прицілом уваги опинилось впровадження відносно нового як для духового оркестру інструменту, а саме – фортепіано. З’ясовано, що поєднання тембру саксофону та фортепіано, як частини загальної оркестрової фактури, надає нові темброво-колористичні характеристики. Окрім цього дане тембральне сполучення може поліпшувати баланс партій соло та акомпанементу, що позитивно відображається на вирішенні художньо-образних задач, котрі є найголовнішим завданням музичного твору.

Посилання

1. Apatskii, V.N. (2006). Osnovy teori I metodiki dukhovogo muzykalnogo ispolnitelskogo iskusstva. Kiyv: NMAU im. P.I. Chaykovskogo [in Russian].
2. Hromchenko, V. (2020) Dukhove solo v yevropejskii akademichnii kompozytorskii ta vykonavskii tvorchosti XX - XXI st. Kyiv-Dnipro: LIRA [in Ukrainian].
3. Hromchenko, V.V. (2019). Yevropeiiskyi muzychnyii forum u Dnipri. Muzychnyii visnyk. Dnipropetrovska academia muzyky im. M. Hlinki, 1 (43), 2 [in Ukrainian].
4. Demeshko, G.A. (2020). Dialogue as phenomenon of intonement in genres (on genesis of complex dialogue marks), Journal of Musical Science, 8, 5–13 [in Russian].
5. Kirillov, S.V. (2009). M. Gotlib Kontsert dlia saksofona alta s dukhovym orkestrom. Vestnik MGUKI, 5 (31), 230–233 [in Russian].
6. Loseva, O.V. (2016). Teoriia tsiklicheskikh form v nasledii E.V. Nazaiikinskogo. Zhurnal obshestva teorii muzyki: vypusk 2016/2 (14) [in Russian].
7. Maksymenko, D. (2018). Yevropeiiskii saksofonyi kontsert: teoretychni zasady ta vykonavski insoiratsii; dys. kand. mystetstvoznavstva. Lviv [in Ukrainian].
8. Maksymenko, L. (2013). Specyfika suchasnykh pryjomiv ghry na saksofoni (na prykladi saksofonnoji tvorchosti kompozytora V. Runchaka). Kyiv musicology 47, 217–223 [in Ukrainian].
9. Nazaiikinskii, E. (2003). Stil i zhanr v muzyke. Moscow: «Vlados» [in Russian].
10. Jenkins, C. (2018). Conductor’s and Performer’s Guide to Steven Bryant’s Concerto for Alto Saxophone, Ohio State University, 149 [in English].
11. Rettie, Christopher Scott (2006). A performer's and conductor's analysis of Ingolf Dahl's for Alto Saxophone and Wind Orchestra. Louisiana State Univer. [in English].
12. Wallace, J.D. (2009). John Mackey`s concerto for soprano sax and wind ensrmble. An analysis and conductor`s guide to performance, Georgia [in English].
Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати цю статтю:
Lebed, V. (2021). ЦИКЛИЧНОСТЬ КАК СРЕДСТВО КОНЦЕНТРАЦИИ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ И ИСПОЛНИТЕЛЬСКИХ ВОЗМОЖНОСТЕЙ САКСОФОНИСТА («MANHATTAN SKYLINE» О. КАЛМЕЛЯ). Музикознавча думка Дніпропетровщини, (21), 278-290. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222144
Номер
Розділ
Articles