«CREEP», АБО ТУДИ І ЗВІДТИ
Анотація
Мета статті – висвітлити діалектику відносин між неповторним стилем рок-гурту «Radiohead» та повторюваністю (тиражуванням) як жанровою властивістю популярної музики. Методологія наукової розвідки включає порівняльно-історичний підхід, за допомогою якого простежується історія композиції «Creep» та спеціальні методи аналізу музичних творів (структури, гармонії й аранжування), які дозволяють порівняти особливості двох версій синглу. Методологічними орієнтирами для дослідження слугували роботи Бреда Осборна та Алана Кросса, в яких містяться відомості про діяльність «Radiohead» та аналітичні нариси. Наукова новизна статті полягає у тому, що завдяки порівняльному аналізу двох версій синглу «Creep» (1992 та 2021 років), який здійснюється вперше, виникає можливість видобути нове знання про співвідношення унікально-стильового та тиражувально-жанрового чинників популярної музики. Висновки. Завдяки рімейку синглу «Creep», Том Йорк повертає цю композицію у простір стилю гурту «Radiohead» та стилю альтернативного року в цілому, спонукаючи слухачів шукати причини, з яких популярний твір було «зіпсовано» та заглиблюватись у контекст більш пізньої творчості групи. Стильове ядро синглу «Creep»: її текст, структура, гармонія, особливості вокалу і ритміки залишились без змін. Однак, завдяки уповільненню темпу, новому аранжуванню, Том Йорк наближає ремікс до стилю більш пізніх альбомів «Radiohead». Процес оновлення синглу, наче у пришвидшенні, відображає еволюцію творчості гурту. Таким чином, «Creep» стає ланкою, що веде від стилю, притаманного першим альбомам «Radiohead» до нових, які вирізняються новаторськими, експериментальними рисами. Однією з найважливіших стильоутворюючих рис творчості «Radiohead» та альтернативного року в цілому, можна вважати прагнення вивести слухача із зони комфорту. Це спонукає до постійного оновлення музичних засобів, включно з елементами «псування» музичного матеріалу.
Посилання
2. Cross, A. (2009) Radiohead: the Secret History. Canada: HarperCollins [in English].
3. Forbes, B., Reisch, G.A. (2009) Radiohead and Philosophy: Fitter Happier More Deductive.Chicago, La Salle: Open Court Publishing [in English].
4. Osborn, B. (2017) Everything in its right place: Analyzing Radiohead. New York: Oxford University Press [in English].
5. Ross, A. (2001) The Searchers: Radiohead's unquiet revolution. The New Yorker. Aug. 20, 112-23 [in English].
6. Scklovsky, V.B. Yskusstvo kak pryem (Art as Device). M.: Sov. Pysat. [in Russian].
Electronic resources:
7. Takahashi, J. Undercover "Evangelion" - Fall/Winter 2021-202. Tokyo Fashion Week / YouTube: рttps://www.youtube.com/ watch?v=9Hxurys0QtM [in English].
8. Radiohead. Creep / YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=XFkzRNyygfk [in English].
9. Yorke, T. feat. Radiohead. Creep (Very 2021 Rmx) 92 BPM / YouTube Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=4SeSgCsvO8Y [in English].
10. Yorke, T. feat. Radiohead. Creep (Very 2021 Rmx) / YouTube Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=wYRAGR91CHQ [in English].
11. Yorke, T. Twist / YouTube: https://www.youtube.com/ watch?v=hvOquG3o80Q [in English].
12. What's with the intolerance for Creep and even No Surprises? / Social news aggregation “Reddit”. Retrieved from: https://www.reddit.com/r/radiohead/ comments/29fi58/whats_with_the_intolerance_for_creep_and_even_no/ [in English].