ПОЧАТКИ НАРОДНОМУЗИЧНОЇ ФОНОГРАМАРХІВІСТИКИ У ЄВРОПІ
Анотація
Заснування фонографічних архівів, які американський вчений Бруно Неттл назвав своєрідними «бібліотеками» для дослідників народної музики, виявилось важливим чинником у становленні та розвитку етномузикології у світі. Відтак, метою статті став аналіз основних тенденцій в історії становлення музично-фольклористичної фонограмархівістики в Європі наприкінці ХІХ – першій половині ХХ століть. У статті було застосовано такі методи дослідження: аналітичний, ретроспективний, дедукції та індукції, історико-порівняльний. Наукова новизна розвідки полягає у тому, що в ній вперше комплексно розглянуто основні етапи становлення фонограмархівістики в Європі, проаналізовано спеціалізації фонограмархівів, їхню структуру, технічне забезпечення, основні шляхи наповнення фонограмами, наукове забезпечення. Висновки. Зародження та розвиток не лише фонографування народних мелодій, а й їхнє архівування сприяло стрімкому розвою наукових народномузичних студій в Європі та світі. Рекордування фольклорних мелодій, яке на початках носило здебільшого ужитковий характер, доволі скоро стало важливою складовою наукових досліджень, а фонографічні валики було визнано важливими, самодостатніми документами, які належало каталогізувати та зберігати. І хоч цей процес не всюди проходив достатньо гладко, не завжди швидко з’являлося розуміння вартості звукових носіїв, фонограмархіви врешті запрацювали у різних регіонах Європи, як наукові центри зберігання, вивчення та опрацювання фонозаписів. У цій історії вкрай важливим є те, що українці були не лише серед лідерів фонографування народної музики на континенті, а й серед перших у Центрально-Східній Європі у закладанні фонограмархіву.
Посилання
2. Gippius, Eugenij (1936). Phonogram-archive of the Folklore Section of the Institute of Anthropology, Ethnography and Archeology of the USSR Academy of Sciences. Sovetskij folklor [Soviet folklore]. Moscow; Leningrad, 4–5, 405–413 [in Russian].
3. Dovhalyuk, Iryna (2013). Phonograms Archive of Musical Ethnography Cabinet of Ukrainian Academy of Sciences. Vіsnik Lvіvskogo unіversitetu. Serіja mystectvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies], 12, 114–130 [in Ukrainian].
4. Dovhalyuk, Iryna. (2016). Phonographing Folk Music in Ukraine: History, Methodology and Tendencies]. Lviv [in Ukrainian].
5. Meeting of the Department (1908). Hronіka NTSh [Chronicle of NTSh]. Lviv, part 35, issue III, 1–4 [in Ukrainian].
6. Zimin, Petr (1929). A brief instruction on how to use a phonograph and how to use it for recording folk music. Tolstoy S., Zimin P. The companion of a musician-ethnographer. Moscow, 36–86 [in Russian].
7. Klymenko, Iryna (2010). Discography of Ukrainian Ethnic Music (Authentic Performanc). 1908–2010: illustrated chronological register with annotations and indexes. Kyiv [in Ukrainian].
8. Lukaniuk, Bohdan. (2003). The very first phonographic recordings in Ukraine: Gorodotsky museum. Etnokulturna spadshchyna Rivenskoho Polissia, IV, 19–45 [іn Ukrainian].
9. Lyatskij, Evgenij, Arenskij, Anton (1894). Storyteller I. T. Ryabinin and his epics. Etnograficheskoe obozrenie [Ethnographic Review]. Moscow, XXIII. 105–153 [in Russian].
10. Mushynka, Mykola (2002). Voices of ancestors. Sound recordings of Transcarpathian folklore from the archives of Ivan Pankevych (1929, 1935). Presov [in Ukrainian].
11. Furdichko, Andriy (2017). The current state of the storage of folklore music heritage of Ukraine (1991–2017 years). Mystectvoznavchі zapysky [Art notes]. 32. Kyiv, 304–315 [in Ukrainian].
12. Shteynhel, F. R. (1899). The report of Gorodotsky museumin Volynprovince by baron F. R. Shteynhel the second year since 25 of November 1987 till 25 of November 1898. Kyiv [in Russian].
13. Ewald, Zinaida (1936). Foreign phonogram archives in the characteristics of their leaders. Sovetskij folklor: sbornik statej i materialov [Soviet folklore: a collection of articles and materials]. Moscow; Leningrad, 4–5, 467–474 [in Russian].
14. Azoulay L. Le Musée phonographiquc de la Société d’Anthropologie [Ressource électronique]. Bulletins de la Société d’anthropologie de Paris, V. Série. T. 2. 1901. P. 327–330. Accès: http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/ bmsap_0301-8644 (Date d’appel: 25.06.2015).
15. Der Phonograph. Das Volkslied in Österreich: Volkspoesie und Volksmusik der in Österreich lebenden Völker herausgegeben vom k. k. Ministerium für Kultus und Unterricht. Wien 1918 / Walter Deutsch und Eva Maria Hois bearbeiteter und kommentierter Nachdruck des Jahres 1918. Wien, 2004. – P. 52. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/bmsap_03018644_1901_num_2_1_7624 (дата звернення: 25. 06. 2015).
16. Ispas S. The Archives of Folklore and Ethnography. Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes. Wien, 2004/2005. Bd. 53/54. S. 66.
17. Jackowski J. Zachowac dawne nagrania. Zarys historii dokumentacji fonograficznej i filmowej polskich tradycji muzycznych i tanecznych (przelom XIX i XX w. – do drugiej wojny swiatowej). Warszawa, 2014. Cz. 1. 228 s.
18. Koch Lars-Christian, Wiedmann Albrecht, Ziegler Susanne. The Berlin Phonogramm-Archiv: A treasury of sound recordings [Елек. ресурс] (pdf). Acoustical science and tech. 2004. №25(4). P. 227–231. (Date of retrieval: 29.09.2014).
19. Kunej D. Fonograf je dospel! Prvi zvočni zapisi slovenske ljudske glasbe. Ljubljana, 2008. 324 s.
20. Lietuvių etnografinės muzikos fonogramos 1908–1942 / The Phonograms of Lithuanian Ethnographic Music 1908–1942. Sudarė ir parengė / edited by Austė Nakienė, Rūta Žarskienė. Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos inst. 2007. 136 p.
21. Nettl B. Theory and Method in Ethnomusicology. New York, 1964. ХІІ. 300 р.
22. Pankevyc I. Фоноґраф в службі лінгвістики. I. Sjezd Slovanských filologů v Praze 1929. Sekce II. S.620.
23. Phonograph [Elektronic resource]. Access mode: http://en.wikipedia.org/wiki/ Phonograph (Date of retrieval: 21.02.2021).
24. Schüller D. Das Phonogrammarchiv und seine internationalen Beziehungen. Ein persönlicher Bericht über die letzten vierzig Jahre. Das audiovisuelle Archiv. Wien, 1999, September. № 45. P. 62–72.
25. Sobieski M. Działalność Zachodniego Archiwum Fonograficznego w Poznaniu. Polska Sztuka Ludowa. 1948. T. 2. № 1. S. 38–40.
26. Stumpf C. Das Berliner Phonogrammarchiv. Internationale Wochenschrift für Wissenschaft, Kunst und Technik. Berlin, 1908.22.02. S. 225–246.
27. Žarskienė R. Collections of the Lithuanian Folklore Archives and their Digitization [Abstracts]. Traditions and Innovations in Contemporary Society II 2008, Tartu. P. 15.
28. Ziegler S. Die Wachszylinder des Berliner Phonogramm-Archivs. Berlin, 2006. S. 13.