Some features of orchestral writing by A. Berg in the light of cultural and paradigmatic shifts in the first half of the XX century


Ключові слова: А. Берг, оркестрове письмо, спатіально-темпоральні уявлення, тембр, оркестрові функції, континуальність, парадигмальна множинність

Анотація

Мета статті – дослідження особливостей оркестрового письма А. Берга як представника музики першої половини ХХ ст. в контексті культурно-парадигмальних перетворень. Методи дослідження. У статті застосовані системно-функціональний, історичний, компаративний методи розвою наукового матеріалу. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше у вітчизняному музикознавстві досліджено оркестрове письмо А. Берга в аспекті втілення спатіально-темпоральних уявлень. Висновки. Оркестрове письмо А. Берга є малодослідженим феноменом. У ньому продовжують розвиватися традиції та тенденції пізнього романтизму; з іншого боку, воно відбиває зміни у спатіально-темпоральних уявленнях, що виявилися в європейській культурі першої половини ХХ ст. через парадигмальну множинність. Засобами оркестрового письма вибудовуються (об’єктивуються) детерміновані культурою-контекстом «некласичні» уявлення про час та простір, які переплітаються з традиційними. Бергівському простору притаманні: 1) багатоскладність та багатоелементність організації внаслідок помноження оркестрових функцій; 2) строкатість, неоднорідність внаслідок «нерегламентованого» підключення та відключення голосів; 3) змінна щільність на мікро- та макрорівні композиції. Діагональна фактурно-темброва логіка організації оркестрової тканини приводить до формування розгалуженого та диференційованого часу. Проте бергівський час виявляє і генетичний звʼязок із часом векторно-лінійним, континуальним, антропологічним у своїх основах. Збереження континуальності криється у пануванні горизонтального мислення, лінійності (навіть у тембрових перефарбуваннях), вирішеної через її діагональне розгортання в музичній тканині.  

Посилання

1. Barsova, I. (1975). Gustav Mahlerʼs Symphonies. Moskva: Sovetskiy kompozitor [in Russian].
2. Ishakova, S.Z. (1998). Non-classical sound space: musical composition of the early 20th century in the context of the ideas of the time. Extended abstract of candidateʼs thesis. Moskva [in Russian].
3. Savchenko, H.S. (2019). Orchestral composition multifigure as a principle of time and space organization of I.F. Stravinsky’s orchestral works (from early ballets to Symphony in C and Symphony in three movements). Aspekty istorychnogho muzykoznavstva, 16, 242–258 [in Ukrainian].
4. Grigor'eva, G.V. (Ed.) (2005). Theory of modern composition. Moskva [in Russian].
5. Holopova, V.N., Holopov, Yu.N. (1984). Anton Webern. Life and art. Moskva [in Russian].
Опубліковано
2020-12-30
Як цитувати цю статтю:
Savchenko, H. (2020). Some features of orchestral writing by A. Berg in the light of cultural and paradigmatic shifts in the first half of the XX century. Музикознавча думка Дніпропетровщини, (19), 95-103. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222037
Номер
Розділ
Articles