Texts of the Psalms in the Ukrainian Spiritual Concert of the Baroque and Classicism Era: artistic parallels


Ключові слова: псалом, псалтир, хоровий концерт, партесний концерт, слово і музика, бароко, класицизм

Анотація

Мета статті – виявити спільні та відмінні риси, окреслити мистецькі паралелі у хоровій духовній музиці бароко і класицизму крізь призму використання псалмових текстів. Методи дослідження – історико-типологічний, стильовий, структурно-аналітичний, порівняльний. Наукова новизна. Вперше прослідковується, яким чином принцип відбору рядків псалма позначається на композиційній будові та змісті концертів. Висновки. Аналіз матеріалу східнослов’янських духовних співів на прикладі жанру хорового концерту у його бароковому і ранньокласичному різновиді дає підстави зробити деякі узагальнення щодо застосування псалмових текстів. У виборі псалмових текстів для концертів з рукописного комплекту Михайлівського монастиря помічені основні тенденції характерні для європейської церковної музики. Серед вербальних текстів можемо зустріти псалми у фрагментарному літургічному використанні, в контамінаціях як окремих рядків одного чи різних псалмів, так і з іншими текстами. Проте відмітимо, що при написанні концертів на вибрані рядки з псалмів пріоритет надається початковим фрагментам псалмів. Віршовані версії псалмів також зустрічаються, але навряд вони призначалися для церковного ужитку. Принцип групування псалмових рядків вплинув на форму хорових концертів, де простежується прагнення до замкненості: у партесному варіанті – тексто-музична рядкова контрастно-складена форма набуває рис репризності (образної, та часом й інтонаційної), а риси чотиричастинного циклу, намічені у партесі, найбільш явні у ранньокласичному хоровому варіанті. В останньому, ясніше видно принцип контрастного зіставлення образів, темпів, індивідуалізованого тематизму, навіть з появою ознак популярних побутових танців. Послідовне розкриття змісту тексту не потребувало збалансування пропорцій розділів у партесному концерті «Имже образом желает», у той час як у духовному концерті «Возлюблю тя, Господи» намічена подібна тенденція у розташуванні псалмового тексту по частинах, що пов’язано як з драматургічним розгортанням, так і з суто музичними засобами розвитку матеріалу.

Посилання

1. Gerver, L. (2003). Selected Verses of the Psalter, translated to Music by Dmitry Bortniansky. Bortnyanskij i ego vremya. K 250-letiyu so dnya rozhdeniya D.S. Bortnyanskogo, № 43, 77–96 [in Russian].
2. Hofman, I.T. (2013). The Old Testament legacy in the Christian musical culture. Candidate’s thesis. Lviv: LvivNAM [in Ukrainian].
3. Husarchuk, T. (2018). The features of musical interpretation of psalm’s text in two concertоs «Till when, o Lord, will you forget me» and the problem of an authorship. Mystectvoznavchi zapysky. Nac. akad. kerivnykh kadriv kuljtury i mystectv, 33, 192–200 [in Ukrainian].
4. Husarchuk, T., Litvinova, S. (2019). Poetic and music interpretations of twelfth psalm (Artemii Vedel, Taras Shevchenko, Myroslav Skoryk). Chasopys NMAU im. P.I. Chaikovskoho, 3 (44), 7–23 [in Ukrainian].
5. Zosim, O. (2016). Psalter songs in the Ukrainian sacred song tradition of the XVIIth – the beginning of the XXIst centuries. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, № 1 (17), 66–73 [in Ukrainian].
6. Gerasimova-Persidska, N.O., Compiler (1978). Catalog of incipits of the Kyiv collection of party works. IM NBUV. Gift. 296. T. 1-3 [in Ukrainian].
7. Lebedeva-Emelina, A.V. (2004). Russian sacred music of the era of classicism (1765-1825). Catalog of works. Moskow [in Russian].
8. Litvinova, S. (2012). Psalm № 136 „On the Rivers of Babylon” in Ukrainian Choral Art of the 18–21 centuries (composer’s creativity and performance). Ukrainske muzykoznavstvo, 38, 236–249 [in Ukrainian].
9. Lozovskaya, N.V. (2015). Book of the Psalter and its reflection in the works of composers of the 20th century. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
10. Medvedyk, Y. (2006). Ukrainian spiritual song of XVII – XVIII centuries. Lviv: Vydavnyctvo Ukrajinsjkogho Katolycjkogho Universytetu [in Ukrainian].
11. Pylypovych, V., Yasinovsky, Y. (Ed.) (2015). Partes music of the Diocese of Peremyshl. Manuscript excerpts from the mid-seventeenth – early eighteenth centuries; id. excerpts, reconstruction of the score, foreword by O. Shumilina. Przemyśl: Tovarystvo «Ukrajinsjkyj Narodnyj Dim» [in Ukrainian].
12. Register of music notebooks belonging to the Lviv Stauropean fraternity, (1971). Ukrainske muzykoznavstvo, 6, 245–251 [in Ukrainian].
13. Tulyantsev, A., Guskova, E. (2020). Cherub chants of M. Berezovsky, D. Bortnyansky, A. Wedel: from innovation to tradition. Muzykoznavcha dumka Dnipropetrovshchyny, 18 (1), 39–49 [in Ukrainian].
14. Shypailo, Ya. P. (2008). The prayer «Pater Noster» in the works of classical composers (M. Berezovsky, D. Bortniansky, S. Dehtiariov). Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Mystetstvoznavstvo, 12/13, 115–119 [in Ukrainian].
15. Shumilina, O. (2016). Maxym Berezovsky and Stepan Degtiarev: parallels in life and creativity. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho, 117, 59–70 [in Ukrainian].
16. Shumilina, O.A. (2004). Transitional processes in Ukrainian partes music of the middle of the XVIII century (according to the materials of the Kyiv collection of manuscripts). Candidate’s thesis. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].
17. Shumilina, O. (2010). On the two musical interpretations of the psalm text No. 68 (concerto of Artemij Vedel No. 2 „God, save me” and it’s partes prototype). Naukovij visnyk Nacionalnoi muzycnoi akademii Ukrainy im. P.I. Cajkovs’kogo, 85, 210–226 [in Ukrainian].
18. Shumilina, O. (2014). Lviv manuscript and secrets of Mykola Diletskyʼs partesny work. Ukrainska muzyka, 2, 32–45 [in Ukrainian].
Опубліковано
2020-12-30
Як цитувати цю статтю:
Makarenko, O. (2020). Texts of the Psalms in the Ukrainian Spiritual Concert of the Baroque and Classicism Era: artistic parallels. Музикознавча думка Дніпропетровщини, (19), 57-74. https://doi.org/https://doi.org/10.33287/222034
Номер
Розділ
Articles