ЕТИЧНІ МІРКУВАННЯ У ДОСЛІДЖЕННЯХ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ


  • Ана Марія Собочан Університет Любляни (Словенія) http://orcid.org/0000-0001-9468-5108
  • Тереза Бертотті Університет Тренто (Італія)
  • Кім Стром-Готфрід Університет Північної Кароліни Чапел Хілл (США)
Ключові слова: етичні дилеми; не завдання шкоди; дослідження соціальної роботи; соціальна справедливість; адвокація.

Анотація

Занадто часто обговорення наукової етики зосереджується на кроках, потрібних для уникнення шахрайства або захисту людей. За їх цілковитої важливості, ці теми є лише частиною міркувань щодо етичності досліджень, і надмірна увага до них може заступити інші важливі та значущі рішення. Етичні дилеми притаманні всім дослідницьким процесам – від вибору того, що і як вивчати, до аналізу та поширення отриманих результатів. Увага до цих міркувань особливо важлива для дослідників у сфері соціальної роботи, від яких професійною дисципліною, кодексом етики або дослідницькими спільнотами очікується виявлення особливої чутливості до уразливих груп населення, проблем соціальної справедливості, конфліктів інтересів та поваги до гідності й приватності. Ця стаття ґрунтується на матеріалах трьох семінарів, проведених під час Європейської конференції з досліджень у соціальній роботі (ECSWR) 2014 року. У ній розглядається природа етичних дилем з особливим наголосом на проблеми, пов’язані з принципом «не зашкодь» та роллю дослідника. З огляду на наведені приклади, у статті пропонуються певні рекомендації та ресурси з підвищення обізнаності щодо етики та доброчесності досліджень, що виходять за межі вимог законодавства. 

Посилання

Aldred, R. (2008). Ethical and political issues in contemporary research relationships. Sociology, 42(5), 887–903.
ALLEA - All European Academies. (2017). European code of conduct for research integrity: Revised edition. Berlin: Author.
Banks, S. (1995). Ethics and values in social work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2001). Principles of biomedical ethics. New York, NY: Oxford University Press.
British Association of Social Workers. (2012). BASW code of ethics. Retrieved from https://www.basw.co.uk/ codeofethics/
Butler,I.(2002).A code of ethics for social work and social care research. The British Journal of Social Work, 32(2), 239–248. doi: 10.1093/bjsw/32.2.239
Canella,G.S.,&Lincoln,Y.S.(2007). Predatory vs. dialogic ethics: Constructing an illusion or ethical practice as the core of research methods. Qualitative Inquiry, 13(3), 315–335. doi: 10.1177/1077800406297648
Chaleff, I. (2009). The courageous follower (3rd ed.). San Francisco, CA: Barret-Koelher.
Childress, J., Faden, R., Gaare, R., Gostin, L., Kahn, J., Bonnie, R.,…Nieburg, P. (2002). Public health ethics: Mapping the terrain. The Journal of Law, Medicine & Ethics, 30(2), 170–178.
Collins, H., & Wray-Bliss, E. (2005). Discriminating ethics. Human Relations, 58(6), 779–824. Dalton, J., Bolen, S., & Mascha, E. (2016). Publication bias: The elephant in the review. Anesthesia & Analgesia, 123(4), 812– 813.
Davidson, J. O., & Layder, D. (1994). Methods, sex and madness. London: Routledge.
DuBois, J. M. (2008). Ethics in mental health research: Principles, guidance, cases. New York, NY: Oxford. Ellsberg, M., & Heise, L. (2002). Bearing witness: Ethics in domestic violence research. The Lancet, 359(9317), 1599–1604.
ESRC (2005). Framework for research ethics. Retrieved from https://www.gla.ac.uk/media/media_326706_ en.pdf
Faden, R. R., & Beauchamp, T. L. (1986). A history and theory of informed consent. New York, NY: Oxford. Ferdinand, J., Pearson, G., Rowe, M., & Worthington, F. (2007). A different kind of ethics. Ethnography, 8(4), 519–543.
Fook, J. (2003). Critical social work. Qualitative Social Work, 2(2), 123–130.
Franco,A., Malhotra, N., & Simonovits, G. (2014). Publication bias in the social sciences: Unlockingthe file drawer. Science, 345(6203), 1502–1505.
Grady, M., & Strom-Gottfried, K. J. (2011). No easy answers: Ethical challenges working with sex offenders. Clinical Social Work Journal, 39(1), 18–27.
Gray, M. T. (2008). Nursing experiences with the ethical dimensions of nursing education. Nursing Ethics, 15(3), 332–345. Guillemin, M., & Gillam, L. (2004). Ethics, reflexivity, and ‘ethically important moments’ in research. Qualitative Inquiry, 10 (2), 261–280.
Hall,J.E.(2004).Pluralistic evaluation: A situational approach to service evaluation. Journal of Nursing Management,12(1), 22–27.
Hugman, R. (2010). Understanding international social work: A critical analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Humphries, B. (2008). Social work research for social justice. New York, NY: Palgrave Macmillan. International Association of Schools of Social Work. (2014). The IASSW statement on social work research. Retrieved from https://www.iassw-aiets.org/the-iassw-statement-on-social-work-research-july-2014/
International Federation of Social Workers. (2012). Statement of ethical principles. Retrieved from
http://ifsw.org/policies/ statement-of-ethical-principles/
International Federation of Social Workers. (2014). Global definition of social work. Retrieved from
https://www.ifsw.org/ what-is-social-work/global-definition-of-social-work/
Israel, M., & Hay, I. (2006). Research ethics for social scientists. London: Sage.
Jonsen, A. (1998). The birth of bioethics. New York: Oxford.
Jordan, B. (2004). Emancipatory social work? Opportunity or oxymoron. The British Journal of Social Work, 34(1), 5–19.
Konrad, S. C. (2005). Mothers of children with acquired disabilities: Using the subjective voice to inform parent/professional partnership. Omega-Journal of Death and Dying, 51(1), 17–31.
Leviton, L. C. (2011). Ethics in program evaluation. In A. T. Panter & S. K. Sterba (Eds.), Handbook of ethics in quantitative methodology (pp. 241–264). New York, NY: Taylor Francis.
Lincoln, Y. S., & Cannella, G. S. (2009). Ethics and the broader rethinking/reconceptualization of research as construct. Cultural Studies/Critical Methodologies, 9(2), 273–285.
McLaughlin, H. (2007). Ethical issues in the involvement of young service users in research. Social Service Abstracts, 1(2), 176–193.
McLaughlin, H. (2011). Understanding social work research. London: Sage.
Mendis, K. (2009). Collecting data from mothers who have experienced childhood family violence with the use of a feminist methodology. Qualitative Social Work, 8(3), 377–390.
Mertens, D. M., & Ginsberg, P. E. (2008). Deep in ethical waters: Transformative perspectives for qualitative social work research. Qualitative Social Work, 7(4), 484–503.
National Association of Social Workers. (2018). Code of ethics. Washington, DC: Author.
Orme,J. (2004). ‘It’s feminist because I say so!’ Feminist,social work and critical practice in the UK. Qualitative Social Work, 2(2), 131–154.
Panter, A. T., & Sterba, S. K. (Eds.). (2011). Handbook of ethics in quantitative methodology. New York, NY: Taylor Francis.
Parada, H., & Wehbi, S. (2017). Reimagining anti-oppression social work research. Toronto, Ontario: Canadian Scholars.
Peled, E., & Leichtentritt, R. (2002). The ethics of qualitative social work research. Qualitative Social Work, 1(2), 145–169.
Reamer, F. (2001). Ethics education in social work. Alexandria, VA: Council on Social Work Education.
Reamer, F. G. (1993). The philosophical foundations of social work. New York, NY: Columbia University Press.
Reamer, F. G. (2005). Social work values and ethics: Reflections on the profession’s odyssey. Advances in Social Work, 6(1), 24–32.
Rommelspacher, B. (2003). Social work as a human rights profession. Socialno Delo, 42(4–5), 205–209.
Shaw, I., & Gould, N. (2001). Qualitative research in social work. London: Sage.
Shaw, I., & Holland, S. (2014). Doing qualitative research in social work. London: Sage.
Silver, S. (2017). Decolonizing a graduate research course: Moving away from innocence and ignorance. In H. Parada & S. Wehbi (Eds.), Reimagining anti-oppression social work research (pp. 99–113). Toronto, Ontario: Canadian Scholars.
Sobočan, A. M. (2010). Ethics in/after social work research: Deliberation on the meaning of knowledge dissemination in social work research. In D. Zaviršek, B. Rommelspacher, & S. Staub (Eds.), Ethical dilemmas in social work: International perspective (pp. 169–187). Ljubljana: Faculty of Social Work, University of Ljubljana.
Stame, N. (2016). La valutazione pluralista. Milan: Franco Angeli.
Vanderpool, H. (2002). Physician and philosopher: The philosophical foundation of medicine: Essays by Dr. Edmund Pellegrino. The New England Journal of Medicine, 347(12), 952–953.
Опубліковано
2019-05-08
Номер
Розділ
Статті